Wednesday 10 October 2018

PENGURUSAN MURID

PENGURUSAN MURID


MENGURUS REKOD PELAJAR 
 
Pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah :

  • Kad 001 pelajar 
  • Profil murid perlu kemas 
  • Perkembangan akdemik, emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar 
  • Mempunyai maklumat yang lengkap mengenai murid yang bermasalah 
  • Menyelesaikan masalah murid 
Pengurusan hasil Kerja/Tugasan Murid 
  • Sistem Penggredan Sekolah
  • Komponen sistem gred 
  • Peratusan setiap komponen yang dipilih
  • Buku rekod/folder dalam komputer untuk merekod gred
 Maklumbalas dan prosedur pemantauan 
  • Maklumbalas dengan kadar segera
  • Pemantauan berterusab
  • Prosedur menyemak hasil kerja/ tugasan murid
  • Hasil kerja/tugasan murid yang perlu disimpan
  • Bila dan bagaimana pemantauan akan dibuat di dalam kelas
  • Bila dan bagaimana pemantauan projek atau tugasan yang memerlukan masa untuk disempurnakan 
 Pemantauan kerja murid ”in progress” dan ”long-range”
  •  IN PROGRESS
    • perhatian sewajarnya semasa murid membuat tugasan.
    • pemantaun ke seluruh kelas, semua kumpulan dan semua murid.
    • elakkan hanya menumpu kepada murid yang bertanya sahaja.
  • LONG-RANGE
    • penggunaan buku gred/folder dalam komputer untuk pemantauan
    • sistem amaran secara verbal dan non verbal.
 Komunikasi tugasan dan keperluan tugasan
               a) arahan untuk tugasan

      • keterangan secara lisan dan bukan lisan
      • kriteria penggredan dan keperluan tugasan mestilah jelas
               b)kriteria hasil tugasan

      • standard penulisan
      • kekemasan
      • tarikh penyerahan
               c)prosedur ketidakhadiran murid
      • senaraikan tugasan di papan kenyataan kelas
      • tempoh untuk 'making up work'
      • tempat untuk 'makeup work'
      • kesesuaian masa untuk perjumpaan dan perbincangan untuk menolong murid yang tidak hadir.
      • keperluan tugasan bagi pelajar yang tidak hadir.
Boleh dirujuk disini pengurusan murid.

https://missugliest.blogspot.com/p/interaksi-pembelajaran.html

http://onenurhidayah.blogspot.com/



No comments:

Post a Comment